Hem > Funderingar, Livet > Polisrytteriet

Polisrytteriet

I tisdags hade vi teori-lektion på ridningen och studiebesök på polisrytteriet stod på schemat. En av ridlärarna på Clareberg jobbar som stallchef där. Trevligt. Stora fina hästar.

Alla hästarna är valackar, utom ett sto som testas nu, en Shire-häst. Har aldrig sett en sådan förut. Jag fick äran att mata henne.

Vi fick också veta hur hästarna har det och hur ofta de jobbar. Man kan tydligen gripa folk också, alltså 2 hästekipage kan valla en misstänkt till polisbil. Vidare har de också ett särskilt spö när de rider bland kravaller som är en kombination av spö och batong (!) och det är inte hästarna man slår med den…

De hade en vit häst men numera köper de bara in mörka hästar eftersom folk på stan är dumma i huvudet och annars kan känna igen en vit häst/polismannen som sitter på. Vid något tillfälle hade en häst blivit vält för att folk skulle kunna misshandla polisen som satt på. Hmmm, känner här att jag börjar hejja på polisen.

Det hade varit något för mig att rida där, jag gillar stora hästar och hästarna i det stallet är minst 168 cm i mankhöjd. Natt som dag håller man stallet låst då det räknas som en polisstation. De hade även stallat upp en världscupshäst där, Minna Teldes häst, och jag har klappat på den. Så om någon vill ta på mig nu kan ni säga till. ;)

20130425-190434.jpg20130425-190409.jpg

 

Vit häst och kelig annan häst

 

20130425-190539.jpg20130425-190419.jpg

 

Shire-hästen Viola och jag

 

20130425-190503.jpg20130425-190512.jpg

Nyfikna hästar

 

20130425-190525.jpg20130425-190400.jpg

 

Batong och visir. Och till höger jag i mina stallskor som jag insåg är de snyggaste skorna jag äger så jag har gått i dem till skolan i 2 dagar nu. Folk får väl skylla sig som styrt upp att sådana skor är moderna :)

 

20130425-190447.jpg

 

Världscupshäst!

Kategorier:Funderingar, Livet
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

