Hem > Plugg > Juridik

Juridik

Juridik är svårt. Avtalslagen 37 § fick jag läsa typ fem gånger innan jag förstod vad som stod (trots att jag i min andra kurslitteratur hade innebörden av den)

”Förbehåll att pant eller annan säkerhet skall vara förverkad, om den förpliktelse för vars fullgörande säkerheten ställts icke rätteligen fullgöres, är utan verkan.” [AvtL 37 §]

Lagen om pantsättning av lös egendom som innehaves av tredjeman var lite mer lättbegriplig men hade ett, hm lätt gammaldags, språk:

Nu är dag ute, och löses ej panten åter, have då panthavaren våld, att den å häradstinget en gång, och i staden å tre måndagar, uppbjuda, och sedan lagligen värdera och mäta låta. Vill då ägaren lösa panten åter; göre det, i staden inom fjorton dagar, och å landet inom en månad, sedan det honom kungjort var, och gälde därtill den ränta, som han utfäst haver. Vill eller gitter han ej; stånde honom fritt, vad han hellre vill låta panten under offentligt utrop till salu gå, eller låta borgenären den behålla efter värderingen. Varder panten högre värderad, eller försåld, än gälden är; njute då gäldenären det över är: är panten mindre; fylle han bristen.” [AvtL 10 kap 2 §]

Jag säger inte att det är för svårt. Det är inte vad jag säger. Men är det vad jag tänker? :)

 

Kategorier:Plugg
  1. oktober 2, 2012 kl. 5:48 e m

    Oj, hjälp!! Det där skulle jag aldrig ha kunnat tolka=)!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

