Hem > Träning och Hälsa > Hoppkurs

Hoppkurs

Igår kväll var andra dagen på hoppkurs.

Nya ridkläder har inhandlats. Byxor, strumpor, skor och tröja. Första gången jag red i ridskor. Ska sticka iväg och köpa chaps eller vad det heter snarast.

Jag rider Jappa som är en av dom gamla, rutinerade hästarna. Han är duktig på att hoppa, bråkig i stallet och har en högergalopp som är hm, ja, något skev. Fyrtakt. Jag har ridit honom ett par gånger innan och vi funkar bra ihop även om det inte är så vackert alla gånger. :)

Första kvällen fick jag i uppdrag att öva på balansen. Att hitta balansen i tvåpunktssits när man står upp. Kan vara bra eftersom Jappas högergalopp är mycket svår att sitta ner i.

Igår fick jag instruktion om att ta en enklare väg över hindrena med Jappa och min tanke var att Jappa är en svår häst. Men icke, tydligen är det för att jag är väldigt oerfaren hoppare. :o Jag vart förvånad, men samtidigt kan man ju lära mycket om man är ”sämst” i gruppen.

Ridvägar var min läxa igår då Jappa mest smiter iväg som han vill efter hindret. Han är lite seg att rida, lat. Men jag lyckades jaga igång honom ett par gånger igår, utan spö.

Vi hjälper till i stallet och matar hästarna och mockar. Vi hämtar hästarna i hagen och rider barbacka tillbaka efter lektionen. Sena kvällar och många timmar i stallkläder har givit mig en träningsvärk som är helt insane… Fast roligt är det. Ikväll ska vi hoppa terrängbana om vädret tillåter. :)

 

Kategorier:Träning och Hälsa
  1. Cathrine
    juni 27, 2012 kl. 7:42 e m

    fy satan vad roligt med terrängbana!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

