Hem > Träning och Hälsa > Varning för häst

Varning för häst

Varning för hästinlägg på bloggen idag! ;)

På hopplektionen igår tränade vi ridvägar. Vi hoppade på en 8:a så det viktiga var att man skulle rida rakt fram efter hindret och sedan svänga mot nästa hinder. Jag gjorde bort mig totalt och höll på att ramla av seeeeg-Tomos. Vad värre var att jag hade min bror Niklas och hans fru Kanin ;) som var med och filmade. Så man fick det på film!

Läge att radera den filmen! Och tror inte jag vill bjuda på den här på bloggen heller. De filmade alla gånger jag hoppade, samt lite galopparbete och travarbete. Traven var bra på Tomos, tycker han och jag passar bra ihop i dressyr. Hoppning är han lite seg och jag hade tråkigt nog inget spö, vilket jag kanske skulle haft?

Undrar också hur i hela världen jag ska sluta gunga så mycket när jag driver på i galoppen? Ser ju för djävligt ut. Svårt att hitta balansen riktigt. Kanske iofs ett ridskolebekymmer när man har olika hästar nästan varje gång. Men nästa gång vill jag nog ha antingen spö eller en lite hetare häst. Renommé vore ju drömmen, men hon är lättriden så brukar ges till de ännu mer oerfarna.

Kanske Jappa vore bra? Jappa med spö. Nåja. Tid att tänka/längta/hoppas (verkar för övrigt vara det enda jag gör) då det är 3 veckor kvar till nästa hopp special.

Just ja, problemet med att Tomos segade och jag nästan flög av när han promenerade över hindret var att jag de nästa rundorna hade blicken fäst hindret istället för över. Så sen när jag tittade upp gick det bättre. Men kan slutligen konstatera återigen att hopp på Tomos inte var min favorit. Han är dessutom lite 4-taktig i galoppen och det gillar jag inte.

Fan jag gillade alla hästarna förut, nu gillar jag nästan ingen… Får hoppas på en ny överraskning nästa gång. Sommarkursen på 4 dagar hoppning får man ha samma häst alla dagarna dock så det kanske är dit man ska längta. Jaja, här kommer bilder/filmer :)

Ser ni? Grönt är hindren, det rosa små-konor, ja det gula ridvägen (man kan aldrig vara övertydlig)

 

Kategorier:Träning och Hälsa
  1. Cathrine
    mars 3, 2012 kl. 7:30 e m

    Bra övning! Kanske testar den när vi kommit igång lite eller testar den med galoppbommar istället för hinder. Man ser att du får kämpa lite för att hålla igång honom och att han blir lite fyrtaktig, Baby är så i höger varv, där släpar bakbenen efter, brukar dock bli bättre när hon fått galoppera en stund. Tydlig galoppskänkel med ytterskänkeln kan hjälpa för att få med bakbenen. Han såg ju väldigt trevlig och medgörlig ut annars, pållen :)

    • mars 4, 2012 kl. 11:51 f m

      Tack för tipset, ska testas, om jag nu får honom nästa gång.. :)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

