Hem > Livet, Träning och Hälsa > Detox och Vågen

Detox och Vågen

Ska det bloggas så ska det bloggas ordentligt. Har nog saknat det mer än jag först ville erkänna. Så nu kommer ett par inlägg.

Detox-kuren jag körde denna veckan: utan kaffe, utan snus, utan mat; allt ersatt med grönt té och specialkost ihopsatt av min kostrådgivare (en tjej på kursen). Jag bröt efter 3,5 dagar eftersom jag inte klarade av att komma i tid till jobbet utan kaffe, trots att jag börjar kl 14.

De första två dagarna var hemska! Vilken fruktansvärd ångest. Mådde verkligen jättedåligt och hade huvudvärk och låg bara under en filt och grät före och efter jobbet. Frågade min kostrådgivare om detta var normalt och det var det: Massa gifter och stress som lämnar kroppen. Diskuterade med min mentor på jobbet och kom fram till att min hjärna nog försökte ”göra det så synd om mig” att jag skulle få börja med nikotin och koffein igen. Intressant, efter det började det kännas bättre.

Vi pratar mycket på min kurs om vad man säger till sig själv i olika situationer. Därför har jag börjat lägga märke till vad jag säger till mig själv när jag gör saker. Och vilka hemska saker jag tänker! Inte konstigt man mår dåligt ibland. Detta i kombination med en övning vi gjorde på kursen (Visuell Mosning – hojta till om någon vill pröva den) som gav mig vissa insikter: Jag vill ha mer balans i mitt liv.

Jag minns att pappa nämnt det också: Jag är stjärntecknet Vågen (vilket jag alltid trott haft med mitt bråkande med min vikt att göra) och Vågen behöver fokusera på att balansera livet. Läs här (jag vet, jag har blivit riktigt flummig):

Vågen är en charmig sällskapsmänniska som älskar att träffa nya människor. Vågen är helt enkelt speciallist på att umgås med andra. Mycket därför att det ger vågen kunskap och erfarenhet vilket vågen törstar efter, detta kan också ta sig utryck i att vågen (när de inte umgås med andra) slukar böcker eller filmer. Vågen älskar kärleken och tvåsamhet är viktig för vågen och utan en partner eller vänner runt sig känner sig vågen halv och ofullständig. Vågen lägger därför ner mycket kraft och energi på att ordna jämvikt i omgivningen, de avskyr gräl och är mycket diplomatiska och utmärkta medlare i olika situationer. De vill gärna ställa till rätta och lösa konflikter. 

Vågens starka önskan att kompromissa och tillfredsställa omgivningens önskningar kan göra att det är svårt att veta vad vågen själv har för åsikt. Vågens strävan efter att vara omtyckt kan resultera i att de gärna lägger sig till med små vita lögner för att undvika motsättningar. Eller också kan de utveckla en manipulativ sida som gör att de kan få saker sin väg utan att den andre ens märker att de blivit manipulerade. Trots sin medlande natur så kan vågen tendera att vara riktigt snarstucken vilket ibland gör att de själva drar igång ett bråk trots alla goda förutsattser. 

Vågens sociala behov kan göra att de lätt blir osjälvständiga och har svårt att fatta beslut. Vågen kan oavsett ha oerhört svårt att välja och kan hålla på och väga för och emot i det oändliga. När beslutet väl är fattat kan det vara försent även om det förmodligen var ett ovanligt genomtänkt och bra beslut. 

Vågen är inte praktisk och är totalt ointresserad av praktiska saker. Att fixa ett motorstopp eller lägga energi på andra världsliga ting är verkligen inte vågens melodi. Men ingen fara, om någon får hjälp att bära väskor eller att hantera tråkiga vardagssysslor så är det vågen. Vågen är nämligen oftast både vacker och kontaktsökande, vilket gör vågen väldigt attraktiv för det motsatta könet så till den milda grad att de formligen står och hoppar jämfota över att få hjälpa och behaga den charmiga vågen . 

Vågar är som sagt mycket kärleksfulla och lätta att älska och innan de finner den rätta så kan de vara riktigt flirtiga och ombytliga i kärlek. Men när vågen väl lovat någon evig trohet så bryter den inte det löftet i första taget utan de håller sig troget till sin livspartner för alltid eller till dess att omständigheterna tvingar dem att besluta annat. Vågen är mycket romantisk och är en sinnerlig och fantasifull älskare. Vågen är barnkär och trivs bäst med en stor familj. 

Lämpligaste yrkesval: Allt som har med skönhet och lyx att göra, såsom frisör, konstnär, juvelerare, eller yrken som kräver diplomati, ex. advokat, diplomat, psykolog

Vågens bra egenskaper

Diplomatisk och fredsälskande 
Söker harmoni och balans 
Sällskaplig och charmig person 
Skönhetsälskande och mycket romantisk 
Lojal mot sina vänner 
Artig och bra på att lyssna 
Kärleksfull

Vågens mindre bra egenskaper

Kan vara rätt lat 
Ofta obeslutsam och ombytlig 
Flirtig, ytlig och nöjeslysten 
Lättlurad och lätt påverkad 
Egen kär

Nämen Gud! Vad bra det där stämmer! Nu vart jag helt förvirrad och glömde bort vad det var jag tänkt skriva…. Och det stämmer riktigt bra med vad som står om att vara lätt påverkad – intressant för det var något sånt jag skulle skriva.

Från och med nu ska jag vara snäll mot mig själv, ta det lugnt, vara good enough, fokusera på min hälsa. Projekt på fritiden utöver mitt hem och min familj kommer vara NLP. Plöjer just nu ”the ultimate book of body language”.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar